Co (ne)zohledňovat při tvorbě ceny
Stanovení ceny je plně v rukou autora. Je ale důležité mít na paměti, že zákazník při nákupu hodnotí něco jiného než autor při tvorbě. Při naceňování materiálu není rozhodující, kolik času a úsilí jste do něj vložili. Pro zákazníka je klíčové, kolik času díky vašemu materiálu ušetří on sám.
Několik otázek, které doporučujeme si při určování ceny položit:
- Je materiál určen k jednorázovému použití, nebo ho zákazník využije opakovaně během celého roku?
- Nabízí váš materiál něco, co běžně dostupné není?
- Neexistují na Učitelnici rozsáhlejší nebo lépe zpracované materiály za stejnou či nižší cenu?
- Jste zavedený autor a lidé vaši tvorbu znají, nebo si teprve budujete zákaznickou základnu?
Cílem není podhodnotit svou práci – ale najít takovou cenu, která bude odpovídat reálné užitné hodnotě materiálu pro zákazníka. Je také důležité pamatovat na to, že zakoupený materiál musí zákazník vytisknout či zalaminovat, náklady na realizaci vašeho materiálu tak nekončí pouhým zakoupením jeho digitální podoby. Výhody digitálního prodeje Digitální materiály mají navíc zásadní výhodu: tvoříte je jen jednou, ale prodávat je můžete opakovaně. Není tedy nutné, aby se veškeré náklady na tvorbu promítly už do prvních pár nákupů.
Dlouhodobě je často výhodnější nastavit cenu tak, aby podporovala impulzivní nákupy.
Jednoduše řečeno: 20 prodejů za 50 Kč přinese vyšší zisk než 5 prodejů za 150 Kč.
Proč do cen občas vstupujeme? Jako provozovatel platformy jsme odpovědní za to, jak Učitelnice působí na zákazníky.
Chceme, aby web byl místem, kde učitelé najdou kvalitní a přitom dostupné materiály.
Pokud je cena v očividném nepoměru k rozsahu nebo kvalitě materiálu, navrhujeme její úpravu – vždy ale s respektem k autorské práci a s konkrétním odůvodněním.
Poslední aktualizace: August 6, 2021