Přesnost matematických zápisů
Při tvorbě matematických materiálů je nutné dodržovat správnou notaci a terminologii. Tato pravidla zajišťují přesnost a konzistenci ve vzdělávacích materiálech.
Zápis znaku násobení:
- Správný zápis: 3 · 4 = 12 (používá se middle dot „·")
- Nesprávný zápis: 3 . 4 = 12, 3 x 4 = 12, 3 × 4 = 12, 3 * 4 = 12
Pořadí činitelů v násobilkových řadách:
- Správně: Násobilka čísla 1: 1 · 1, 2 · 1, 3 · 1, 4 · 1 atd.
- Nesprávně: Násobilka čísla 1: 1 · 1, 1 · 2, 1 · 3, 1 · 4 atd. (Takto zapsané příklady představují násobky čísel 1, 2, 3 a 4)
Matematická znaménka mezi znázorňovanými předměty:
- Neumisťujte matematická znaménka mezi znázorňované objekty. Takové znázornění neodpovídá realitě a zavádí nesprávné matematické modely.
- V běžném životě neprobíhá sčítání nebo odčítání předmětů (předměty přidáváme nebo odebíráme), proto znaménka používáme pouze mezi čísly.
- Nesprávný zápis: 3 jablka + 2 jablka = 5 jablek nebo 3 jablka + 3 hrušky = ?
Rozlišování geometrických tvarů a těles:
- Je důležité správně rozlišovat mezi dvojrozměrnými tvary a trojrozměrnými tělesy.
- Kopací míč není kruh, ale koule. Krabice není čtverec, ale kvádr či krychle. Táborový stan není trojúhelník, ale jehlan.
- U materiálů pro MŠ a 1. stupeň ZŠ je zvláště důležitá jednoznačnost a stoprocentní názornost. Vyhněte se zadáním, kde by děti měly například označovat jehličnatý strom jako jehlan atp.
Pomohl vám tento článek?
😞
😐
🤩