Přesnost matematických zápisů

Při tvorbě matematických materiálů je nutné dodržovat správnou notaci a terminologii. Tato pravidla zajišťují přesnost a konzistenci ve vzdělávacích materiálech.

Zápis znaku násobení:

  • Správný zápis: 3 · 4 = 12 (používá se middle dot „·")
  • Nesprávný zápis: 3 . 4 = 12, 3 x 4 = 12, 3 × 4 = 12, 3 * 4 = 12

Pořadí činitelů v násobilkových řadách:

  • Správně: Násobilka čísla 1: 1 · 1, 2 · 1, 3 · 1, 4 · 1 atd.
  • Nesprávně: Násobilka čísla 1: 1 · 1, 1 · 2, 1 · 3, 1 · 4 atd. (Takto zapsané příklady představují násobky čísel 1, 2, 3 a 4)

Matematická znaménka mezi znázorňovanými předměty:

  • Neumisťujte matematická znaménka mezi znázorňované objekty. Takové znázornění neodpovídá realitě a zavádí nesprávné matematické modely.
  • V běžném životě neprobíhá sčítání nebo odčítání předmětů (předměty přidáváme nebo odebíráme), proto znaménka používáme pouze mezi čísly.
  • Nesprávný zápis: 3 jablka + 2 jablka = 5 jablek nebo 3 jablka + 3 hrušky = ?

Rozlišování geometrických tvarů a těles:

  • Je důležité správně rozlišovat mezi dvojrozměrnými tvary a trojrozměrnými tělesy.
  • Kopací míč není kruh, ale koule. Krabice není čtverec, ale kvádr či krychle. Táborový stan není trojúhelník, ale jehlan.
  • U materiálů pro MŠ a 1. stupeň ZŠ je zvláště důležitá jednoznačnost a stoprocentní názornost. Vyhněte se zadáním, kde by děti měly například označovat jehličnatý strom jako jehlan atp.
 
Pomohl vám tento článek?
😞
😐
🤩